Seo Analyse

Hoe maakt ik een goede seo analyse?

Door Bas Mensink

Een seo analyse vormt de basis van een goede vindbaarheid van uw website. Een goede seo analyse vertelt u hoe uw website er momenteel voor staat, hoe de markt eruitziet en wat de meest kansrijke mogelijkheden zijn om uw omzet te verhogen. Onderstaand leest u uit welke onderdelen een goede seo analyse bestaat en hoe u hier concreet mee aan de slag kunt, of waar u op moet letten als u een seo analyse laat uitvoeren.

1. Analyseer uw eigen website

Een goed begin is het halve werk. Een goed begin is in dit geval een goede website. Deze wordt helemaal doorgespit en beoordeeld op een aantal essentiële punten om straks nieuwe klanten te kunnen genereren.

Deze beoordeling wordt ook wel een ‘on page analyse’ genoemd en bestaat een technische component en een inhoudelijke component. Bij de technische component wordt gekeken naar onder andere:Seo magneet
– de url- en paginastructuur
– snelheid
– mobielvriendelijkheid en browservriendelijkheid
– de juistheid van redirects, canonical’s en de aanwezigheid duplicate content
– 404 errors of blokkades voor bezoekers en/of zoekmachines
– goed gebruik van meta’s (ook voor plaatjes), markups en bijvoorbeeld rich snippets

Sommige van de bovenstaande termen zijn wat technisch maar even googlen leert u snel de betekenis. Essentieel hierbij is het gebruik van tools van Google zelf. In de search console (voorheen webmastertools) kunt u allerlei technische aspecten van uw website bekijken en met behulp van Google Analytics kunt u een kijkje nemen in hoe bezoekers uw website bezoeken en gebruiken. Belangrijk dus om deze gratis tools te gebruiken omdat ze u veel informatie verschaffen. In een volgend artikel zal ik uitgebreider ingaan op deze essentiële technische onderdelen van een goed functionerende website.

Naast de technische componenten, bestaat een goede on page seo analyse ook uit een inhoudelijke component. Hier wordt gekeken naar onder andere:
– content; is deze goed geschreven, uniek en waardevol voor de lezer
– design; draagt het design bij aan het gebruik van de website, klopt de uitstraling
– zoekwoorden; is het voldoende duidelijk waar de website (of pagina) over gaat
– het doel van de website; wordt er een duidelijke actie aan de bezoeker gevraagd (kopen, gegevens achterlaten, delen, etc.)
– doelgroep; wordt de juiste doelgroep aangesproken (hierover in het volgende hoofdstuk meer)

Wat ook zeker niet mag ontbreken is een analyse van de conversies op uw website. Hierbij wordt er gekeken naar het aantal conversies (aankopen, aanmeldingen, gegenereerde leads, ect) ten opzichte van het aantal bezoekers op uw website. Dit percentage zegt veel over het rendement van uw website. Dit percentage verschilt per type website en product of dienst. Vaak loont het wel om hier aandacht aan te besteden omdat kleine aanpassingen vaak grote verbeteringen kunnen betekenen en een verhoging van de conversie uiteindelijk kan leiden tot een exponentiele omzetgroei. Wanneer u uw conversie verdubbeld en vervolgens het aantal bezoekers van uw website verdubbeld dan verviervoudigd u uw omzet.

Al deze onderdelen zijn belangrijk om het functioneren van de huidige website in kaart te brengen. Wanneer de basis van de website niet goed is dan hebben de volgende stappen geen zin omdat ze uiteindelijk niet gaan resulteren in een omzetstijging.

2. Analyseer uw doelgroep

Een goede website sluit aan op de behoefte van uw doelgroep. U verkoopt immers een product of dienst die waarde creëert voor deze doelgroep. Belangrijk hierbij is dat uw verhaal naadloos aansluit op de wensen van uw doelgroep en ook eventueel aanwezige angsten zoveel mogelijk wegneemt. Hierbij is ook van belang dat u de taal van uw doelgroep spreekt. Ze moeten begrijpen wat u te bieden heeft. Vaak weten verkopers zoveel van hun eigen product dat het moeilijk is om voor een potentiele klant te schrijven .Waak hiervoor. Op uw website stellen klanten namelijk geen vragen zoals in een verkoopgesprek. Wanneer ze hun antwoord niet kunnen vinden gaan ze weg en komen ze niet meer terug.

Als u uw doelgroep eenmaal vastgesteld hebt dan is het belangrijk om concreter te worden door middel van het vaststellen van de juiste zoekwoorden. Welke woorden gebruikt uw doelgroep en hoe kunt u deze inzetten voor uw website? Hebben de zoekwoorden die u in gedachten heeft de juiste intentie? Of trekt u net de verkeerde bezoekers naar uw site die niet geïnteresseerd zijn in uw product? Om de relevantie van zoekwoorden voor uw branche te bepalen moet u proberen zo goed mogelijk te begrijpen waar een potentiele klant naar op zoek is. En waar ze gevoelig voor zijn: prijs, service, snelle levering, garantie? Daarnaast is het belangrijk om constant te blijven optimaliseren en testen om te kijken of de huidige zoekwoorden en inspanningen leiden tot het gewenste resultaat of dat er wellicht iets over het hoofd is gezien tijden een eerdere seo analyse.

Voor meer informatie over een goede doelgroepanalyse verwijs ik u graag naar mijn artikel ‘hoe maak ik een goede doelgroepanalyse’.

seo schema3. Concurrentieonderzoek

Een goede seo analyse kan niet zonder concurrentieonderzoek. Een concurrentieonderzoek brengt de concurrentie in kaart en geeft u een idee hoeveel inspanning het gaat kosten om goed te scoren op een bepaald zoekwoord. Vooral als uw website nog relatief jong is en u nog weinig heeft gedaan aan zoekmachineoptimalisatie, is een concurrentieonderzoek essentieel. Hiermee kunt u namelijk redelijk goed vaststellen of het mogelijk is een bepaalde positie in de zoekresultaten te behalen voor een zoekwoord.

Als u een relatief jonge website heeft en er veel concurrentie is op een bepaald zoekwoord, dan is het vaak niet aan te raden om voor dit zoekwoord te gaan optimaliseren. Resultaten zullen vaak tegenvallen en dit resulteert voor u in een lage ROI op uw geïnvesteerde zoekmachineoptimalisatie-euro (mooi woord voor scrabble). In dit geval adviseer ik vaak om u te richten op iets minder populaire zoekwoorden. Voordeel is dat hier vaak minder concurrentie op is en u sneller en makkelijker goed kunt scoren. Als u de juiste zoekwoorden vindt dan kan dit zelfs u conversie ten goede komen omdat deze bezoekers beter passen bij uw product of dienst waardoor ze eerder klant worden. Nadeel kan zijn dat er minder zoekvolume zit op minder populaire zoekwoorden waardoor het aantal bezoekers wat u trekt lager zal liggen.

Heeft u daarentegen al een degelijke website dan kan met een concurrentieonderzoek vastgesteld worden waar uw ROI het hoogste is. Hierdoor kunt u voor een bepaald zoekwoord met de juiste optimalisatie net wel die eerste pagina, top 3 of zelfs nummer 1 positie in Google behalen.

Met de juiste tools kunt u ook een kijkje nemen in de keuken van uw concurrent. Op welke woorden scoren zij? Op welke woorden adverteren zij? Hoe goed doen ze het qua bezoekers, conversie en dus qua omzet? Deze informatie kunt u vervolgens gebruiken om ze te verslaan. Wanneer u een specifieke concurrent wilt verslaan dan is het ook van belang om deze tot in detail te analyseren. Hoe goed is zijn content? Hoeveel autoriteit heeft zijn website? Hoeveel links met welke waarde heeft deze concurrent? Aan de hand van deze analyse kunt u een concreet plan opstellen om desbetreffende concurrent te verslaan.

4. Off page optimalisatie

Een belangrijk onderdeel van een goede seo analyse is de zogenaamde off page analyse (en uiteindelijk off page optimalisatie). Hierbij kijkt u naar indicatoren die zich buiten uw eigen website bevinden en die indicatie zijn van populariteit van uw website.seo tag cloud

Een belangrijk onderdeel van off page optimalisatie zijn het aantal backlinks dat uw site heeft. Backlinks zijn links op andere websites die naar uw site verwijzen. Dit geeft de zoekmachine een indicatie van de populariteit van uw site. Websites met veel backlinks zijn vaak populairder (en dus relevanter volgens de zoekmachine) dan websites zonder veel backlinks. Hierbij is het wel belangrijk om de kwaliteit van de links mee te nemen. De links moeten van betrouwbare en relevante websites komen om een goede bijdrage te kunnen leveren aan de populariteit van uw website. De juiste mix van backlinks zijn essentieel om uw website goed te laten scoren op gewenste zoekwoorden.

Een ander belangrijk onderdeel binnen de seo analyse is de betrouwbaarheid van uw website. Een hoge betrouwbaarheid (en autoriteit) is belangrijk om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten, zeker op concurrerende zoekwoorden. Google heeft een aantal manieren om de betrouwbaarheid van uw site vast te stellen. Zo houdt Google van merken met echte fysieke locaties. Daarnaast zijn de bovengenoemde backlinks erg belangrijk, zeker die van andere betrouwbare websites. Ook kijkt Google naar de inhoud van uw site en bijvoorbeeld de activiteiten op sociale media. Wellicht gebruiken ze ook het gedrag van bezoekers op uw site. Veel geïnteresseerde bezoekers impliceren immers ook dat uw website relevant en interessant is.

Een goede seo analyse kan u helpen om problemen vast te stellen en om mogelijkheden te ontdekken om meer uit uw website te halen waarbij u uw ROI maximaliseert. Belangrijk hierbij is dat de seo analyse alle onderdelen van een succesvolle website analyseert en het liefst met concrete aanbevelingen komt hoe problemen aan te pakken en mogelijkheden optimaal te benutten. Laat uw seo analyse dan ook altijd uitvoeren door een expert waar u vertrouwen in heeft en ga vervolgens serieus aan de slag met de uitkomsten.

Bronnen:
Moz.com – How to perform the world geatest seo audit (EN)
Quicksprout – How to perform a seo audit (EN)

Wilt u ondersteuning bij het maken van uw seo analyse? Neem dan nu contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Ik wil ook meer klanten