Skip to main content

Hoe maak ik een goede seo analyse?

Een seo analyse vormt de basis van een goede vindbaarheid van uw website. Een goede seo analyse vertelt u hoe uw website er momenteel voor staat, hoe de markt eruitziet en wat de meest kansrijke mogelijkheden zijn om uw omzet te verhogen. Onderstaand leest u uit welke onderdelen een goede seo analyse bestaat en hoe u hier concreet mee aan de slag kunt, of waar u op moet letten als u een seo analyse laat uitvoeren.

slechts 23,5% klikt gemiddeld op het eerste zoekresultaat, dit aantal loopt al jaren terug

slechts 23,5% klikt gemiddeld op het eerste zoekresultaat, dit aantal loopt al jaren terug

1. Analyseer uw eigen website

Een goed begin is het halve werk. Een goed begin is in dit geval een goede website. Deze wordt helemaal doorgespit en beoordeeld op een aantal essentiële punten om straks nieuwe klanten te kunnen genereren.

Deze beoordeling wordt ook wel een ‘on page analyse’ genoemd en bestaat een technische component en een inhoudelijke component. Bij de technische component wordt gekeken naar onder andere:
Seo magneet, de url- en paginastructuur, snelheid, mobielvriendelijkheid en browservriendelijkheid, de juistheid van redirects, canonical’s en de aanwezigheid duplicate content, 404 errors of blokkades voor bezoekers en/of zoekmachines en goed gebruik van meta’s (ook voor plaatjes), markups en bijvoorbeeld rich snippets.

2. Analyseer uw doelgroep

Een goede website sluit aan op de behoefte van uw doelgroep. U verkoopt immers een product of dienst die waarde creëert voor deze doelgroep. Belangrijk hierbij is dat uw verhaal naadloos aansluit op de wensen van uw doelgroep en ook eventueel aanwezige angsten zoveel mogelijk wegneemt. Hierbij is ook van belang dat u de taal van uw doelgroep spreekt. Ze moeten begrijpen wat u te bieden heeft. Vaak weten verkopers zoveel van hun eigen product dat het moeilijk is om voor een potentiele klant te schrijven .Waak hiervoor. Op uw website stellen klanten namelijk geen vragen zoals in een verkoopgesprek. Wanneer ze hun antwoord niet kunnen vinden gaan ze weg en komen ze niet meer terug.

3. Concurrentieonderzoek

Een goede seo analyse kan niet zonder concurrentieonderzoek. Een concurrentieonderzoek brengt de concurrentie in kaart en geeft u een idee hoeveel inspanning het gaat kosten om goed te scoren op een bepaald zoekwoord. Vooral als uw website nog relatief jong is en u nog weinig heeft gedaan aan zoekmachineoptimalisatie, is een concurrentieonderzoek essentieel. Hiermee kunt u namelijk redelijk goed vaststellen of het mogelijk is een bepaalde positie in de zoekresultaten te behalen voor een zoekwoord.

4. Off page optimalisatie

Een belangrijk onderdeel van een goede seo analyse is de zogenaamde off page analyse (en uiteindelijk off page optimalisatie). Hierbij kijkt u naar indicatoren die zich buiten uw eigen website bevinden en die indicatie zijn van populariteit van uw website.
Een belangrijk onderdeel van off page optimalisatie zijn het aantal backlinks dat uw site heeft. Backlinks zijn links op andere websites die naar uw site verwijzen. Dit geeft de zoekmachine een indicatie van de populariteit van uw site. Websites met veel backlinks zijn vaak populairder (en dus relevanter volgens de zoekmachine) dan websites zonder veel backlinks.

4. Off page optimalisatie

Een belangrijk onderdeel van een goede seo analyse is de zogenaamde off page analyse (en uiteindelijk off page optimalisatie). Hierbij kijkt u naar indicatoren die zich buiten uw eigen website bevinden en die indicatie zijn van populariteit van uw website.
Een belangrijk onderdeel van off page optimalisatie zijn het aantal backlinks dat uw site heeft. Backlinks zijn links op andere websites die naar uw site verwijzen. Dit geeft de zoekmachine een indicatie van de populariteit van uw site. Websites met veel backlinks zijn vaak populairder (en dus relevanter volgens de zoekmachine) dan websites zonder veel backlinks.

Wilt u ondersteuning bij het maken van uw seo analyse?

VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK

Wilt u ondersteuning bij het maken van uw seo analyse?

VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK