Skip to main content

Hoe maak ik een doelgroepanalyse?

Voordat u succesvol klanten kunt werven met uw website of webshop, is het belangrijk om te weten wie uw doelgroep is. Het maken van een goede doelgroepanalyse draagt bij aan het succesvol verkopen van uw product of dienst. In dit artikel bespreek ik de mogelijkheden en valkuilen bij het vaststellen van de juiste doelgroep.

van de consumenten leren een bedrijf liever kennen via artikelen dan via advertenties

van de consumenten leren een bedrijf liever kennen via artikelen dan via advertenties

1. Wat is een doelgroepanalyse?

Bij een goede doelgroepanalyse selecteert u uiteindelijk een specifieke doelgroep waarvoor uw product of dienst het meest waardevol is. Dit betekent dat u het makkelijkste aan deze groep kunt verkopen. Een veelgemaakte fout hierbij is het definiëren van een te brede doelgroep. Wanneer u uw doelgroep onvoldoende specificeert, loopt u het risico dat uw meest waardevolle klant zich niet aangesproken voelt. Doelgroepen als ‘alle ondernemers’ of ‘iedereen die een koophuis heeft’ zijn per definitie te breed. Er zijn altijd subgroepen waarvoor uw product of dienst meer of minder geschikt is. Als u deze groep kunt identificeren en op de juiste manier aan kunt spreken dan zijn zij veel eerder geneigd om klant te worden aangezien ze zichzelf herkennen in de problematiek die u schetst of de oplossing die u verkoopt.

Bijkomend voordeel van een specifieke doelgroep is dat u een niche creëert. Zeker voor kleine bedrijven is een nichemarkt bij uitstek geschikt om te concurreren met grotere concurrenten. Door een specialisatie kunt u zichzelf beter onderscheiden en bouwt u makkelijker een goede reputatie op waardoor u meer aanzien en uiteindelijk meer klanten krijgt.

2. Beginnen met een doelgroepanalyse

Om een idee te krijgen van uw ideale doelgroep kunt u een aantal dingen doen. Als u al enige tijd actief bent dan kunt u uw huidige klanten analyseren en aan de hand van hun eigenschappen uw ideale doelgroep vaststellen. Als u erachter kunt komen wat de specifieke eigenschappen zijn van uw huidige klanten en waarom uw zij juist bij u klant zijn, dan kunt u dit gebruiken om vergelijkbare klanten te werven.

Indien u gaat beginnen met een bedrijf dan kunt u kijken bij concurrenten. Welke doelgroep spreken zij aan en hoe doen ze dat? Kunt u zich onderscheiden van deze concurrenten en kunt u een doelgroep aanspreken die zij wellicht nog niet (specifiek genoeg) aanspreken? Kunt u het wellicht beter dan de huidige partijen in de markt? Bij het specificeren van uw doelgroep moet u zich ook de vragen stellen:

  • Is de gespecificeerde doelgroep groot genoeg om mijn product of dienst aan te verkopen?
  • Kan ik deze doelgroep goed bereiken?
  • Profiteert deze doelgroep echt van mijn product of dienst en zien ze dit zelf in?

Wanneer bovenstaande vragen allemaal met ja zijn te beantwoorden dan bent u op de goede weg.

3. Lean & pragmatisch

Wanneer u nog geen goed idee heeft wie uw ideale doelgroep is, kunt u online een beperkt marketingbudget inzetten om daarachter te komen. Via verschillende kanalen zoals bijvoorbeeld Google Adwords, Facebook, Marktplaats of Beslist.nl kunt u breed adverteren. Ook als uw website of webshop nog niet optimaal functioneert of helemaal klaar is, kunt u op deze manier inzicht krijgen in de behoeftes van uw beoogde doelgroep. Na enkele weken analyseert u de resultaten van uw marketinginspanningen en heeft u een beter beeld waar uw kansen, uitdagingen en beperkingen liggen.

Belangrijk hierbij is om nauwkeurig bij te houden wat er op uw website gebeurt. Door het analyseren van het gedrag van uw bezoekers begrijpt u uiteindelijk beter hoe ze zich gedragen en hoe u hier op in kunt spelen. Wanneer uw marketinginspanningen bijvoorbeeld veel bezoek naar uw website trekken maar u uiteindelijk geen klanten maakt, dan dient u bijvoorbeeld aandacht te besteden aan het optimaliseren van de conversie op uw website of u positionering. Zie hiervoor mijn artikel over het genereren van online leads. Wanneer bepaalde kanalen wel nieuwe klanten genereren en andere kanalen niet dan zegt dit wat over de aanwezigheid van de juiste doelgroep bij de verschillende kanalen. Deze informatie kunt u later gebruiken bij uw doelgroepanalyse wanneer u een groter marketingbudget gaat inzetten. Wanneer u niet of nauwelijks verkeer kunt genereren met behulp van relevante zoekwoorden voor uw website dan moet u zich afvragen of de markt voor uw product wel groot genoeg is of dat uw advertenties wel goed genoeg zijn.

Op deze manier kunt u relatief goedkoop veel informatie vergaren voor uw doelgroepanalyse. Wanneer u vervolgens een beslissing moet nemen over het bepalen van uw doelgroep, het maken van een nieuwe website, het gebruiken van een marketingkanaal of een aanscherping/uitbreiding van het assortiment, heeft u meer informatie tot uw beschikking.

U voorkomt zo dat u veel geld investeert in een campagne, product/dienst of nieuwe website en er vervolgens achter komt dat er geen markt is. Dit omdat bijvoorbeeld de doelgroep te klein is, niet zit te wachten op uw product of dienst of dat tegenvallende resultaten toch niet door uw oude website veroorzaakt werden.

4. Waardepropositie

Wanneer u uw doelgroepanalyse gemaakt heeft en uw doelgroep heeft vastgesteld, is het zaak om deze doelgroep te bereiken en te overtuigen. Waarom moeten zij juist uw product of diens afnemen? Bij al uw marketinguitingen is het belangrijk om dit kenbaar te maken. Op deze pagina vindt u meer informatie over hoe u zich kunt positioneren en hoe u een unieke waardepropositie maakt.

Tot slot is het belangrijk om u te verplaatsen in uw doelgroep. Wat zijn hun eigenschappen, hoe gedragen ze zich, hoe voelen ze zich en wat zijn bijvoorbeeld problemen waar ze mee worstelen? Als u uiteindelijk een goed beeld heeft van de eigenschappen van uw doelgroep en helder voor ogen heeft hoe u deze kunt bereiken en overtuigen, dan bent u een eind op weg naar het verkopen van uw product of dienst.

Wilt u ondersteuning bij het maken van uw doelgroepanalyse en het bepalen van de juiste doelgroep? Neem dan nu contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wilt u ondersteuning bij het maken van uw doelgroepanalyse en het bepalen van de juiste doelgroep? Neem dan nu contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.