3. Lean & pragmatisch
Wanneer u nog geen goed idee heeft wie uw ideale doelgroep is, kunt u online een beperkt marketingbudget inzetten om daarachter te komen. Via verschillende kanalen zoals bijvoorbeeld Google Adwords, Facebook, Marktplaats of Beslist.nl kunt u breed adverteren. Ook als uw website of webshop nog niet optimaal functioneert of helemaal klaar is, kunt u op deze manier inzicht krijgen in de behoeftes van uw beoogde doelgroep. Na enkele weken analyseert u de resultaten van uw marketinginspanningen en heeft u een beter beeld waar uw kansen, uitdagingen en beperkingen liggen.
Belangrijk hierbij is om nauwkeurig bij te houden wat er op uw website gebeurt. Door het analyseren van het gedrag van uw bezoekers begrijpt u uiteindelijk beter hoe ze zich gedragen en hoe u hier op in kunt spelen. Wanneer uw marketinginspanningen bijvoorbeeld veel bezoek naar uw website trekken maar u uiteindelijk geen klanten maakt, dan dient u bijvoorbeeld aandacht te besteden aan het optimaliseren van de conversie op uw website of u positionering. Zie hiervoor mijn artikel over het genereren van online leads. Wanneer bepaalde kanalen wel nieuwe klanten genereren en andere kanalen niet dan zegt dit wat over de aanwezigheid van de juiste doelgroep bij de verschillende kanalen. Deze informatie kunt u later gebruiken bij uw doelgroepanalyse wanneer u een groter marketingbudget gaat inzetten. Wanneer u niet of nauwelijks verkeer kunt genereren met behulp van relevante zoekwoorden voor uw website dan moet u zich afvragen of de markt voor uw product wel groot genoeg is of dat uw advertenties wel goed genoeg zijn.
Op deze manier kunt u relatief goedkoop veel informatie vergaren voor uw doelgroepanalyse. Wanneer u vervolgens een beslissing moet nemen over het bepalen van uw doelgroep, het maken van een nieuwe website, het gebruiken van een marketingkanaal of een aanscherping/uitbreiding van het assortiment, heeft u meer informatie tot uw beschikking.
U voorkomt zo dat u veel geld investeert in een campagne, product/dienst of nieuwe website en er vervolgens achter komt dat er geen markt is. Dit omdat bijvoorbeeld de doelgroep te klein is, niet zit te wachten op uw product of dienst of dat tegenvallende resultaten toch niet door uw oude website veroorzaakt werden.