3. Een goede waardepropositie creëren
aak blijkt het lastig om een goede waardepropositie te creëren. Uw product of dienst is vaak grotendeels gelijk aan die van de concurrent en het blijkt lastig om de voordelen voor uw prospect goed te omschrijven. Belangrijk is om te zorgen dat u uniek bent. U hoeft niet de enige te zijn met een bepaalde producteigenschap maar de prospect moet wel zien waarin u verschilt van uw concurrent.
In grote lijnen kunt u kiezen voor vier unieke waardeproposities. De vier richtingen:
Beste kwaliteit
Kwaliteit verkoopt altijd goed. Indien u aannemelijk kunt maken dan uw product of dienst zich onderscheidt van de concurrentie op basis van kwaliteit dan heeft u een krachtige waardepropositie.
Beste prijs-kwaliteitverhouding
Prospects zijn altijd op zoek naar de beste deal. U hoeft niet de goedkoopste of beste te zijn maar als u aannemelijk kunt maken dat u in verhouding het beste aanbod voor uw prospect heeft dan heeft u een prima waardepropositie.
Luxueuze ervaring
In het luxere segment draait het om beleving en gevoel. De prijs van uw product of dienst zijn hier ondergeschikt aan de (luxueuze) ervaring die u biedt. Prospects zijn bereid om meer te betalen mits het product ze aanspreekt en een bepaalde status met zich meedraagt.
Je kunt niet zonder
Dit geldt alleen voor producten of diensten die uw prospect absoluut nodig heeft. Deze zullen vaak door veel verschillende partijen worden aangeboden maar voor de prospect maakt het niet zoveel uit waar hij dit afneemt. Belangrijk is om aanwezig op de plaats en op het moment wanneer uw prospect uw product of dienst nodig heeft.
Naast deze vier hoofdlijnen, kunt u uw unieke waardepropositie ook versterken met kleine eigenschappen. Enkele eigenschappen die uw dienst of product kunnen versterken zijn bijvoorbeeld:
- Snelle verzending of gratis verzending
- Niet goed geld terug
- Gratis installatiewaardepropositie klanten
- Extreem goede support
- Producten op maat of customized
- Milieubewuste of ideologische eigenschappen
- Uw expertise