Online omzet verhogen stap 4: Nieuwe klanten vinden
Om uw online omzet verder te vergroten kunt u ook denken aan affiliatepartijen (zoals bol.com of beslist.nl), samenwerkingen met andere partijen in uw branche (of een aangrenzende branche) of bijvoorbeeld een artikel op een blog of vakblad waar uw doelgroep zich bevindt. Uiteraard is een en ander wederom afhankelijk van uw branche, uw marges en de customer lifetime value van uw klanten. Hierbij blijft het altijd belangrijk om u te onderscheiden van uw concurrentie en dit ook goed uit te dragen. Meer informatie hierover vindt u in mijn artikel over leadgeneratie.
Belangrijk hierbij is dat u constant blijft monitoren wat welk kanaal u oplevert. Na een testperiode kunt u de verschillende kanalen tegen elkaar afzetten en uw marketingeuro optimaal inzetten zodat deze maximale omzet genereert. Afhankelijk van uw product of dienst is dit niet altijd 1 op 1 te meten. Wellicht verkoopt u ook telefonisch of komen mensen naar uw fysieke locatie toe. Blijf daarom goed in contact met uw verkopers, zij merken als eerste wat het effect is van een bepaalde actie. Wellicht lijken de verkopen online tegen te vallen maar nemen ze offline wel enorm toe (of juist andersom). Ook al is niet altijd exact te meten wat het rendement is, vaak kunt u toch een onderbouwde inschatting maken van het rendement van een bepaald kanaal.
Vergeet ook vooral uw eigen database niet. Klanten die in het verleden bij u gekocht hebben en tevreden zijn, zullen waarschijnlijk weer bij u willen kopen. Benut de contactgegevens die u van ze heeft en stuur ze een nieuwsbrief of benader ze persoonlijk met leuke acties of nieuwe producten. Zo kunt u herhalingsaankopen stimuleren en de orderwaarde per klant verhogen. Ook het variëren van prijzen (soms ook verhogen!), het toevoegen of weglaten van productvarianten en het toevoegen van relevante upsell mogelijkheden kunnen verrassend goed werken. Testen en resultaten meten blijft ook hierbij essentieel.