Skip to main content

Uw online omzet verhogen? Volg deze 4 stappen!

Uw online omzet verhogen. Er zijn maar weinig bedrijven die hier geen behoefte aan hebben. In de praktijk blijkt dit vaak verrassend makkelijk te zijn. Bedrijven laten vaak kansen liggen die met relatief kleine inspanningen leiden tot een structurele verhoging van hun online omzet. In onderstaand artikel leest u hoe u deze kansen moet herkennen en hier vervolgens actie op onderneemt.

Wanneer het langer dan 2 seconden duurt om je website te laden, stijgt je bouncerate met

Wanneer het langer dan 2 seconden duurt om je website te laden, stijgt je bouncerate met

Online omzet verhogen stap 1: On site optimalisatie

Waarschijnlijk verkoopt u al online en heeft u dus een online omzet. Er is vraag naar uw product of dienst en u bent op de goede weg. Het verhogen van uw online omzet is dus een kwestie van verder optimaliseren en bijstellen. Dit kan alleen indien u weet wat er op uw website gebeurt. Hiervoor is het essentieel om het gedrag van uw bezoekers te meten en te analyseren. Dit doet u bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics. Stel doelen in zodat u precies weet hoeveel bezoekers converteren en via welke kanalen zij op uw website komen. Het mooie aan het online verkopen is dat u alles kunt meten. En meten is weten.

Vervolgens analyseert u deze data en bekijkt u waar de mogelijke verbeterpunten liggen. Heeft u weinig bezoek? Dan moet u zich focussen op het binnenhalen van relevant websitebezoek. Haken veel bezoekers af op uw productpagina? Dan is er wellicht is mis met uw product, prijs of komt u niet voldoende onderscheidend of betrouwbaar over. Meer informatie hierover vindt u in mijn artikel over unieke waardepropositie. Verlaten veel bezoekers uw website in het bestelproces? Wellicht zijn hier obstakels, onduidelijkheden of zaken die uw potentiële klant afschrikken. Aan de hand van deze bevindingen optimaliseert u uw website verder en zal uw online omzet toenemen.

Online omzet verhogen stap 2: Verplaats u in uw klant

Let ook goed op hoe u met uw bezoekers communiceert. Veel bedrijven waar ik voor werk hebben zo veel kennis over hun product of dienst dat ze het moeilijk vinden om hun klanten in simpele en heldere bewoording uit te leggen wat hun product doet. Bedenk goed wie uw doelgroep is en wat hun kennis van uw product of dienst is. Zorg dat uw productomschrijvingen hierop aansluiten en beantwoord mogelijke vragen van uw bezoeker. Benoem ook geen eigenschappen van uw product of dienst maar juist voordelen voor uw klant.

Uiteraard is het wel goed om u als expert te positioneren. Op een sectie van uw website kunt u bijvoorbeeld uw kennis delen middels een blog of vraag & antwoord. Hier kunt u dieper op de materie ingaan. Bedenk echter wel dat niet iedere bezoeker hier behoefte aan heeft en schrik uw bezoekers niet af door op uw productpagina onbegrijpelijke taal te gebruiken.

Bedenk ook goed hoe bezoekers op uw website terechtkomen. Dit kan op een andere manier zijn dan u denkt. Voor een klant optimaliseerde ik eens een trouwringenwebsite. Dit was een degelijke website met mooie foto’s en een goed design. Nadat ik de website was nagelopen zag ik dat de alt tags (beschrijving van de afbeeldingen) van de plaatjes van trouwringen alleen bestonden uit een nummer. Verder onderzoek wees uit dat veel potentiële klanten trouwringen zoeken met behulp van Google afbeeldingen. Door de alt tags van de plaatjes beschrijvend te maken, haalde deze website veel meer relevante bezoekers binnen waarna de online omzet ook significant steeg. Een voorbeeld van een kleine aanpassing met grote gevolgen voor de online omzet.

Online omzet verhogen stap 3: Luister naar uw klanten

Vaak wordt er vergeten om goed naar klanten te luisteren. In de winkel of over de telefoon stellen klanten vaak vragen. Online hebben ze deze mogelijkheid vaak niet. Zorg er dus voor dat veelvoorkomende vragen al bij voorbaat behandeld worden of dat de antwoorden hierop makkelijk toegankelijk zijn. Klanten kunnen u ook waardevolle input aanleveren als het gaat om productverbeteringen of aanvullingen die ze willen gebruiken. Door deze informatie online op een goede manier te verwerken kunt u meer klanten binnenhalen en zijn bezoekers eerder geneigd om bij u te kopen, u voelt immers goed aan wat hun behoefte is.

Deze input vanuit klanten kan ook goed gebruikt worden om u online mee te profileren. Zo kunt u bijvoorbeeld een blog schrijven over veelvoorkomende vragen van uw klanten. Hiermee kunt u relevant verkeer naar uw website halen (potentiële klanten met dezelfde vragen) en laat u uw expertise zien.

Indien uw product of dienst er geschikt voor is, kunt u ook een gratis consult/sample/proefperiode weggeven. Dit verlaagt de drempel om uw product of dienst te proberen enorm. Houd hierbij rekening met de waarde die een nieuwe klant voor u heeft. Als u een product verkoopt waarbij uw klant maandelijks een herhalingsaankoop plaatst, dan mag een nieuwe klant u best wat kosten. De customer lifetime value van uw klant is dan dusdanig hoog dat het loont om eenmalig te investeren in een nieuwe klant. Wanneer uw product slechts eenmalig door een klant wordt gekocht en uw marge niet erg groot is dan is uw ruimte wat beperkter en is een gratis proef mogelijk minder geschikt om uw online omzet te verhogen.

Online omzet verhogen stap 4: Nieuwe klanten vinden

Om uw online omzet verder te vergroten kunt u ook denken aan affiliatepartijen (zoals bol.com of beslist.nl), samenwerkingen met andere partijen in uw branche (of een aangrenzende branche) of bijvoorbeeld een artikel op een blog of vakblad waar uw doelgroep zich bevindt. Uiteraard is een en ander wederom afhankelijk van uw branche, uw marges en de customer lifetime value van uw klanten. Hierbij blijft het altijd belangrijk om u te onderscheiden van uw concurrentie en dit ook goed uit te dragen. Meer informatie hierover vindt u in mijn artikel over leadgeneratie.

Belangrijk hierbij is dat u constant blijft monitoren wat welk kanaal u oplevert. Na een testperiode kunt u de verschillende kanalen tegen elkaar afzetten en uw marketingeuro optimaal inzetten zodat deze maximale omzet genereert. Afhankelijk van uw product of dienst is dit niet altijd 1 op 1 te meten. Wellicht verkoopt u ook telefonisch of komen mensen naar uw fysieke locatie toe. Blijf daarom goed in contact met uw verkopers, zij merken als eerste wat het effect is van een bepaalde actie. Wellicht lijken de verkopen online tegen te vallen maar nemen ze offline wel enorm toe (of juist andersom). Ook al is niet altijd exact te meten wat het rendement is, vaak kunt u toch een onderbouwde inschatting maken van het rendement van een bepaald kanaal.

Vergeet ook vooral uw eigen database niet. Klanten die in het verleden bij u gekocht hebben en tevreden zijn, zullen waarschijnlijk weer bij u willen kopen. Benut de contactgegevens die u van ze heeft en stuur ze een nieuwsbrief of benader ze persoonlijk met leuke acties of nieuwe producten. Zo kunt u herhalingsaankopen stimuleren en de orderwaarde per klant verhogen. Ook het variëren van prijzen (soms ook verhogen!), het toevoegen of weglaten van productvarianten en het toevoegen van relevante upsell mogelijkheden kunnen verrassend goed werken. Testen en resultaten meten blijft ook hierbij essentieel.

Wilt u ondersteuning bij het verhogen van uw online omzet? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Wilt u ondersteuning bij het verhogen van uw online omzet? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.